Wil je je aanmelden als toekomstige huurder of wil je zakelijke partner van Hubstudios worden? Hieronder vind je onze contact gegevens en een FAQ met antwoorden op onze meest gestelde vragen. Ook voor huidige huurders handig.

scroll voor meer

Neem contact met ons op.
Wil je bij Hubstudios een woning huren? Je kunt je via onderstaande button gelijk aanmelden voor een studio.
Heb je een onderneming en wil je graag samenwerken met Hubstudios? Je kunt ons altijd even een mailtje sturen naar onderstaand adres.
FAQ
Veelgestelde vragen.
Staat je vraag hier niet bij? Mail deze dan naar wonen@hubstudios.
Vragen over beschikbaarheid en aanmelden worden niet in behandeling genomen.
Vragen over beschikbaarheid en aanmelden worden niet in behandeling genomen.
Procedure
Wanneer kom ik in aanmerking voor een woning?
Je komt in aanmerking om bij Hubstudios te huren wanneer je tot de doelgroep behoort van student, starter of 55-plusser.
Ik ben student, kan ik bij Hubstudios huren?
Studeer je en heb je een bewijs van inschrijving aan een officiële (MBO, HBO, WO) onderwijsinstelling? Dan kun je bij ons huren. Je krijgt een campuscontract, daarmee mag je bij ons huren zolang je studeert. Na afloop van je studie vervalt je contract en moet je binnen 6 maanden een nieuwe plek vinden. Ieder jaar in september lever je een kopie van je bewijs van inschrijving aan.
Ik ben PhD’er, kan ik bij Hubstudios huren?
Als PhD’er of promovendus kun je bij Hubstudios huren. Je krijgt een campuscontract, daarmee mag je bij ons huren zolang je studeert. Na afloop van je studie vervalt je contract en moet je binnen 6 maanden een nieuwe plek vinden. Ieder jaar in september lever je een kopie van je bewijs van inschrijving aan.
Wat is een campuscontract?
Wanneer je bij Hubstudios een studio gaat huren als student dan onderteken je een campuscontract. In dit contract staat dat je in de studio kunt blijven wonen zolang je als student ingeschreven bent aan een onderwijsinstelling voor MBO, HBO of WO. Als je het contract hebt ondertekend, ben je ermee akkoord dat je na afronding van je studie binnen 6 maanden moet verhuizen. Bij Hubstudios vinden we doorstroming belangrijk. Hierdoor kan een andere student ook weer een woning vinden.
Ik ben een starter, kan ik bij Hubstudios huren?
Werk je en ben je jonger dan 28 jaar? Dan kun je bij ons huren. Je krijgt een jongerencontract en mag maximaal 5 jaar bij ons huren. Wanneer je bij ons komt huren vragen we om een werkgeversverklaring en/of inkomensverklaring. Ook ZZP-ers kunnen bij ons huren, dan wensen we aanvullende inkomensinformatie.
Wat is een jongerencontract?
Wanneer je bij Hubstudios een studio gaat huren als starter dan onderteken je een jongerencontract. De woning die je gaat huren heeft als specifieke bestemming, huisvesting voor jongeren van 18 tot en met 27 jaar. De looptijd van het contract duurt maximaal vijf jaar. Als je het contract hebt ondertekend, ben je ermee akkoord dat je na maximaal vijf jaar je woning zult verlaten. Je hoeft geen vijf jaar te blijven, jij kan altijd opzeggen met een opzegtermijn van één kalendermaand.
Bij Hubstudios vinden we doorstroming belangrijk. Hierdoor kan een andere starter ook weer bij Hubstudios huren.
Ik ben een 55-plusser, kan ik bij Hubstudios huren?
Werk je en ben je 55 jaar of ouder dan kun je bij ons een woning huren. Je huurt voor minimaal een jaar en kunt daarna voor onbepaalde tijd blijven huren.
Ik ben 28 jaar of ouder, maar jonger dan 55 jaar, kan ik bij Hubstudios huren?
Ben je 28 jaar of ouder, maar ben je jonger dan 55 jaar? Dan kun je bij Hubstudios helaas niet in aanmerking komen voor een woning.
Hoe lang duurt het voor er een woning voor mij beschikbaar is?
Dit is afhankelijk van de beschikbaarheid van onze woningen én jouw wensen qua type woning, budget en locatie. Zodra er een woning wordt opgezegd gaan wij deze aanbieden aan geïnteresseerden met het juiste profiel.
Hoe krijg ik een woning aangeboden?
Je krijgt van Hubstudios een mail met daarin een aanbieding voor een woning. In dit bericht staat altijd de locatie van de woning, het aantal vierkante meters, een plattegrond, de huurprijs, de hoogte van de servicekosten en per wanneer de woning te huur is. Indien je interesse hebt moet je binnen de in het bericht genoemde periode reageren. Hubstudios neemt dan contact met je op voor een bezichtiging van de woning.
Ik krijg een woning toegewezen, hoe nu verder?
Wanneer je een woning krijgt toegewezen maakt Hubstudios een huurcontract op. Hiervoor zijn van de huurder verschillende documenten nodig.
kopie paspoort; (tip: maak deze met de app KopieID en streep je BSN door.)
kopie inschrijving onderwijsinstelling of
kopie werkgeversverklaring.
Na het tekenen van het contract en de betaling van de kosten krijg je op de eerste werkdag van de maand de sleutel van je woning en vindt er een oplevering plaats. Daarvan wordt een rapport gemaakt waarin de staat van de woning wordt beschreven. Dit is het Proces verbaal van Oplevering.
Kan ik mij al aanmelden voor hubstudios Harbour?
Je kunt je nog niet aanmelden voor het complex hubstudios Harbour. Wanneer daarvoor de inschrijving open gaat, melden wij via Instagram.
Financiën
Betaal ik inschrijfkosten wanneer ik me wil aanmelden?
Bij Hubstudios betaal je geen inschrijfkosten wanneer je je wilt aanmelden voor een studio.
Welke kosten betaal ik naast mijn huur?
Naast je ‘kale’ huur betaal je ook servicekosten aan de verhuurder. Tevens betaal je als huurder van een zelfstandige woning afvalstoffenheffing aan de gemeente en waterschapsbelasting aan Waternet.
Wat zijn mijn servicekosten en waarvoor betaal ik die?
Naast je ‘kale’ huurprijs worden maandelijks de kosten van leveringen en diensten in rekening gebracht, de zogenaamde servicekosten. Deze kosten verschillen per locatie en starten vanaf €160,- per maand. Deze servicekosten betaal je iedere maand tegelijk met je huur aan de verhuurder.
In deze kosten zijn inbegrepen:
- voorschot individueel gebruik gas, water, elektra (er wordt afgerekend obv werkelijk verbruik);
- TV en internet abonnement;
- schoonmaak gemeenschappelijke ruimtes;
- energiekosten gemeenschappelijke ruimtes;
- onderhoudsabonnementen;
- aanwezigheid huismeester voor een aantal uren per week;
In deze kosten zijn inbegrepen:
- voorschot individueel gebruik gas, water, elektra (er wordt afgerekend obv werkelijk verbruik);
- TV en internet abonnement;
- schoonmaak gemeenschappelijke ruimtes;
- energiekosten gemeenschappelijke ruimtes;
- onderhoudsabonnementen;
- aanwezigheid huismeester voor een aantal uren per week;
Moet ik een waarborgsom betalen voor mijn woning?
Wanneer je een woning gaat huren bij Hubstudios moet je een waarborgsom betalen. Deze is twee keer de kale huur. Aan het einde van je huurovereenkomst krijg je, na inspectie en goedkeuring van de woning, binnen vier weken je borg teruggestort.
Contract- en administratiekosten
Wanneer je bij Hubstudios een woning gaat huren brengen we € 135,- in rekening. Deze kosten betaal je voor het opmaken van de contractstukken en de administratieve verwerking daarvan.
Wat is een huisvestingsvergunning en waarom heb ik die nodig?
Iedereen die in Amsterdam een woning huurt in de gereguleerde huursector (oftewel een sociale huurwoning) met een rekenhuur (kale huur plus deel servicekosten) tót € 752,33 per maand (januari 2021) is verplicht om een huisvestingsvergunning te hebben. Deze kun je aanvragen bij de gemeente Amsterdam. Voor onze studio’s type A en B is een huisvestingsvergunning nodig. Aan de aanvraag van de vergunning zijn kosten verbonden. Of je in aanmerking komt voor deze vergunning is afhankelijk van je inkomen. Meer info: gemeente Amsterdam.
Kom ik in aanmerking voor huurtoeslag?
Wanneer je een woning huurt in de gereguleerde huursector (studio’s van type A en B) kun je in aanmerking komen voor huurtoeslag. Deze toeslag vraag je aan bij de belastingdienst. Of je recht hebt op huurtoeslag is afhankelijk van je leeftijd, je inkomen en je eigen vermogen. Bij Hubstudios kom je in aanmerking voor huurtoeslag wanneer je 23 jaar of ouder bent. Meer info: Belastingdienst huurtoeslag.
Wat is rekenhuur?
Rekenhuur is een term uit de Wet op de huurtoeslag. Het is de kale huur plus een deel van de servicekosten:
- schoonmaak kosten voor gemeenschappelijke ruimten € 12,-
- energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten maximaal € 12,-
- kosten van de huismeester € 12,-
Het deel van de servicekosten dat je bij de kale huur mag optellen bedraagt maximaal € 36,-.
- schoonmaak kosten voor gemeenschappelijke ruimten € 12,-
- energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten maximaal € 12,-
- kosten van de huismeester € 12,-
Het deel van de servicekosten dat je bij de kale huur mag optellen bedraagt maximaal € 36,-.
Wat is afvalstoffenheffing?
Ieder huishouden (van een zelfstandige woning) moet afvalstoffenheffing betalen aan de gemeente voor het ophalen en verwerken van huisvuil. Hoe hoog deze heffing is kun je terug vinden op de site van de gemeente Amsterdam.
Wat is waterschapsbelasting?
Dit is belasting waarmee het waterschap het grondwater zuivert en de dijken onderhoudt. Deze aanslag krijg je van Waternet. Hoe hoog deze belasting is kun je terug vinden op de site van Waternet.
Handig voor huurders
Hoe zeg ik mijn woning op?
Je zegt je huurovereenkomst schriftelijk op en voorzien van een handtekening. Zie artikel 20 van de Algemene Voorwaarden. De opzegging mag je ook per mail versturen, mits dit vóór het eind van de maand op een werkdag ontvangen is door Hubstudios. Je opzegperiode is één kalendermaand.
Mag ik mijn woning tijdelijk onderverhuren?
Bij Hubstudios willen we je niet beperken in je ambitie en is het mogelijk om tijdelijk je studio onder te verhuren. Wanneer je langer dan drie maanden naar het buitenland gaat voor studie of werk. Of omdat je wil gaan ‘proef’ samenwonen.
Bij studio’s in de sociale sector ben je verplicht om huisbewaring aan te vragen via de gemeente Amsterdam. Doe je dit niet dan verhuur je illegaal onder.
Woon je in de ‘vrije’ sector, dan heb je geen toestemming van de gemeente nodig maar wél van Hubstudios. Kortom ben je van plan om langere tijd weg te gaan en wil je onderverhuren? Neem dan contact op met Hubstudios.
Meer info: huisbewaring.
Kan ik gebruik maken van de fietsenstalling?
Op ieder complex is een fietsenstalling aanwezig. Deze kan inpandig zijn of in de buitenruimte van het complex. Hier kan iedere bewoner zijn/haar fiets parkeren. Het is niet toegestaan om scooters of motoren in de fietsenstalling te zetten.
Betaal ik voor wassen en drogen in de laundry?
Bij ieder complex zijn wasmachines en droogmachines aanwezig. Hier kun je tegen betaling (contactloze pin) gebruik van maken. De kosten kunnen per complex verschillen.
Hoe maak ik gebruik van TV en Internet?
In je studio heb je de beschikking over TV en internet. Het gebouw van Hubstudios is middels een centrale glasvezelverbinding aangesloten op de internetverbinding van Utelisys. Op de datapoort in de studio wordt vervolgens zowel de internet- als de TV-dienst geleverd. De kosten maken deel uit van de servicekosten. Meer informatie over deze dienst vind je op Utelisys.
Hoe vaak wordt de gemeenschappelijke ruimten schoongehouden?
De gemeenschappelijke ruimten in de verschillende complexen worden wekelijks schoongemaakt. Onder de algemene ruimte vallen de entree, de gangen, trappenhuizen, laundry en fietsenstalling en indien aanwezig de lift(en). Om een goede schoonmaak mogelijk te maken is het niet toegestaan persoonlijke bezittingen in de gemeenschappelijke ruimten achter te laten.
Kan ik extra opslagruimte huren?
Er is geen opslagruimte te huur op de complexen van Hubstudios.
Mag ik een huisdier houden?
Het is bewoners niet toegestaan om huisdieren te houden in hun studio.
Onderhoud studio
Instructies onderhoud
We hebben wat handige videos gemaakt om je te helpen de studio goed te onderhouden. http://www.hubstudios.nl/informatie
Instructions maintenance
We've made some helpful videos to help you maintain your studio. You can check them out here: www.hubstudios.nl/information